Ordblindeforeningen uddeler hvert år prisen til en virksomhed, institution eller person, der har gjort noget ekstraordinært for mennesker med ordblindhed. Og nu er vinderen af årets Ordblindepris fundet.

Torsdag den 1. oktober 2020 blev årets Ordblindepris overrakt til 4 lærere, som løb med sejren for deres samarbejde og deres fælles udvikling af undervisningen på HF Ordblind. Udviklingsprojektet har haft fokus på at nytænke didaktik, undervisning og læring til gavn for skolens godt 150 ordblinde HF-elever fordelt på 3 årgange.

HF Ordblind er et særligt tilbud til unge, der har brug for ekstra støtte til at udvikle strategier til at håndtere deres ordblindhed. Siden 2011 har skolen i stadig stigende grad oplevet, at de ordblinde elever får boostet både faglighed og selvtillid af at gå i klasse med ligesindede, hvor de modtager de rette IT-hjælpemidler og den kompenserende undervisning, som de har brug for.

De 4 lærere fra HF & VUC FYN Odense, som modtager Ordblindeprisen 2020, har i den grad ydet en særlig indsats og arbejdet sammen på tværs af HF og Ordblindeundervisning (OBU) for at højne kvaliteten og styrke elevernes udbytte af undervisningen. Projektet har båret frugt i forhold til at bringe skolens erfarne Ordblindeafdeling i spil som 2-lærere i HF-undervisningen.

Mette Koch Klausen (Dansk/Historie-lærer på HF), Lotte Holm Midskov Hansen (Dansk/Engelsk-lærer på HF), Casper Greve (OBU-lærer) og Katharina Grøn Brantenberg (OBU-lærer på orlov) er 4 ildsjæle, der kan høste anerkendelse for deres arbejde. De har bl.a. haft held med at inddrage fysiske aktiviteter, digitale muligheder, leg og elevernes egne styrker til at opnå en høj faglighed og samtidig en glæde ved skole og uddannelse.

Ordblindeforeningen finder, at dette års vindere har udrettet noget helt særligt ved at skabe et uddannelsestilbud, hvor underviserne ikke kun løfter den ordblinde fagligt, men i den grad også socialt og menneskeligt. Der er skabt et undervisningsmiljø, hvor der er plads og rum til at arbejde med de ordblindes udfordringer og den ordblinde som menneske. Det er Ordblindeforeningens opfattelse, at det netop er det, som er nøglen til uddannelsesstedets store succes.

Et stort tillykke med Ordblindprisen 2020 til HF Ordblind Fyn og de 4 lærere, Mette Koch Klausen, Lotte Holm Midskov Hansen, Casper Greve og Katharina Grøn Brantenberg.