Til fagpersoner
Få viden og gode råd om at arbejde med ordblinde elever i grundskolen.
Hjælp til at lære at brug læse- og skriveteknologier
Ordlab har over 450 videoer om de nyeste og mest aktuelle læse- og skrivestøttende teknologier. Ordlab videoer viser dig, hvordan du bruger de forskellige teknologier på en nem og forståelig måde. Videoerne er til dig som er ordblind eller dig som skal støtte et menneske med ordblindhed i brug af sine støtten teknologier.
Se mere i videoen til højre og besøg Ordlabs hjemmeside her.
Når man skal undervise en ordblind elev, er der mange ting, man skal have styr på og være opmærksom på. Foreningen har derfor samlet nogle af de vigtigste punkter her på siden.
Udover det fagligt rigtige, er det også vigtigt, at man som underviser lytter til den ordblinde. Oftest ved eleven selv bedst, hvad der virker. Lyt derfor til eleven. Men elevens forældre, andre lærere og specialundervisningslæreren er også kilder til vigtig information og idéudveksling.
Hvor kan man som lærer få hjælp?
Kommuner og skoler kan få faglig sparring af Børne- og Undervisningsministeriets læringskonsulenter. Læringskonsulenterne er erfarne praktikere, som tilbyder landsdækkende vejledning og sparring med formålet om at gøre en forskel for børns læring.
Læs mere og kontakt læringskonsulenterne på grundskoleområdet her.
Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation (VISO) tilbyder rådgivning på socialområdet og specialundervisningsområdet. VISO yder gratis rådgivning og udredning til fagfolk, hvis der er behov for supplerende ekspertise, viden og erfaring.
Læs mere om VISO her.
Fagpersoner kan også søge råd og vejledning her:
- Specialpædagogisk støtte (SPS): https://www.spsu.dk/
- Ordblindenetværket: https://www.ordblindenetvaerket.dk/
- eVejledning: https://www.ug.dk/evejledning
- ordblindhed.dk: https://www.ordblindhed.dk/
Guiden til ordblindhed i grundskolen – inspirationsmateriale
I dette inspirationsmateriale får du viden om ordblindhed og identifikation af ordblindhed og inspiration til, hvordan du kan tilrettelægge indsatser målrettet til ordblinde elever i almenundervisningen i grundskolen. Hvis elever viser tegn på læsevanskeligheder, skal det afklares, om der er tale om ordblindhed, så de kan få den relevante støtte i almenundervisningen. Forskningen inden for læsning har vist, at ordblindhed er en specifik læsevanskelighed, og at en tidlig identifikation er vigtig for at understøtte denne elevgruppe bedst muligt gennem skoleforløbet.
I inspirationsmaterialet kan du bl.a. læse om:
• Inspirationsmaterialets målgrupper
• Lovgivning og rammer
• Om ordblindhed
• Undervisning
• Gode råd til forældre
• Gode råd til elever.
Inspirationsmaterialet er udarbejdet af Børne- og Undervisningsministeriet, men er ikke længere tilgængeligt via ministeriets hjemmesider. Vi gør derfor opmærksom på, at indhold ikke er opdateret, og der kan være afvigelser til gældende regler og praksis.
Alle har ret til en uddannelse
Med dette vejledningsmateriale ønsker Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM, at inspirere de videregående uddannelsesinstitutioner, herunder undervisere, vejledere og administrativt personale, i deres arbejde med at støtte studerende med fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser i deres uddannelsesforløb.
Dette søger DCUM at gøre ved dels at bidrage med viden om og anbefalinger til, hvad der i arbejdet med at støtte studerende med funktionsnedsættelser på videregående uddannelsesinstitutioner med fordel kan rettes en opmærksomhed mod.
Dels ved at bidrage med viden om, hvordan fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser kan påvirke studerende i forskellige studierelaterede kontekster.
På side 88 bliver ordblindhed omtalt.
EMU Danmarks læringsportal
EMU er Børne- og Undervisningsministeriets digitale læringsportal, der inspirerer Danmarks lærere, pædagogisk personale og ledere og fremmer refleksion over egen praksis. På EMU finder du oplysninger om ordblindhed. Klik her for at komme ind på EMU.
Støt ordblindeforeningen og hold dig opdateret på det seneste nye