Nota bibliotek

Som ordblind kan du få adgang til Nota, som er et digitalt bibliotek for mennesker med læsevanskeligheder. Her kan du få adgang til mere end 50.000 bogtitler og afspille, downloade og bestille bøger i tilgængelige formater som lyd og e-bøger. Du får dermed adgang til tekster på lige fod med andre borgere.

Stor samling af skønlitteratur og faglitteratur

Nota har et stort udvalg af skønlitteratur, faglitteratur og studiebøger til voksne. Derudover finder du også bøger til børn i biblioteket. I Notas samling er der flere tusinde titler i pdf-format til brug i folkeskolen og endnu flere børne- og ungdomsbøger som lydbøger primært til fritidslæsning.

Desuden har Nota en stor samling af engelsksprogede lydbøger. Nota kan også hjælpe dig videre til udenlandske bibliotekers samlinger af tilgængelige bøger.

Du kan frit downloade lydbøger og e-bøger fra http://www.nota.dk eller afspille lydbøger direkte fra Notas afspiller på computer, mobil eller tablet. Du kan også hente Notas app ’Nota Bibliotek’ og afspille lydbøgerne på din mobil eller tablet.

Skole- og Studieservice

I Nota Bibliotek findes omkring 40.000 skole- og studiebøger. Gennem Skole- og Studieservice kan elever og studerende bestille undervisningsmateriale i et tilgængeligt format. Undervisningsmateriale bestilles på forskellig måde, afhængig af hvilket uddannelsestrin man er på. Studerende på en videregående uddannelse skal selv bestille deres bøger, imens elever i grundskolen, på en ungdomsuddannelse samt på AMU, TAMU, AVU, FVU og FGU skal have bøger bestilt af deres underviser.

Gratis medlemskab

Det er gratis at være medlem af Nota. For at blive meldt ind skal du dokumentere din ordblindhed.

Hvordan bliver jeg medlem?

Indmeldelse af ordblinde privatpersoner skal ske igennem udfyldelse af indmeldelsespapirer. Hvis du som fagperson skal indmelde ordblinde elever/kursister, skal du i stedet benytte Notas indmeldelsesportal.

Indmeldelsespapirer samt indmeldelsesportal til Nota finder du her.

Skoleservice

Skoleservice kan producere undervisningsmaterialer i et tilgængeligt format til elever på grundskoleniveau. Eleven skal først indmeldes i Nota og kan indmeldes af læsevejleder eller skoleleder.

Læs mere om Skoleservice her.

Studieservice

Studieservice er til elever, som har fået tildelt specialpædagogisk støtte (SPS). Hvis du er tilmeldt SPS-ordningen, har du mulighed for at få produceret undervisnings- og studiebøger til brug på dit studie.

Læs mere om Studieservice her.

Erhvervs-service

Hvis du mangler bøger eller materialer til dit arbejde eller jobsøgning, kan du i Notas Erhvervs-service få produceret bøger og tekster som e-bøger, lydbøger eller punktbøger med syntetisk tale. Du skal være medlem af Nota for at blive medlem af Erhvervs-service.

Læs mere om Erhvervs-service og tilmelding her.