Læse- og skriveteknologier/it-hjælpemidler

Læse- og skriveteknologier kan være en stor støtte for mennesker med ordblindhed, idet disse værktøjer kan gøre det lettere at læse og skrive. Apps og programmer kan hjælpe med fx tale-til-tekst, oplæsning og ordforslag. Teknologierne kompenserer i en vis grad for ordblindhed, og får du tilpasset teknologierne dine behov og grundig undervisning i at bruge dem, vil de være en stor støtte i din dagligdag. Derfor vil langt de fleste ordblinde tildeles læse- og skriveteknologier.

Kompenserende læse- og skrive teknologier kan aldrig erstatte undervisning i læsning og skrivning.

Hjælpemiddelbasen

Der findes en lang række digitale hjælpemidler til folk med læse- og skrivevanskeligheder. Socialstyrelsen driver databasen Hjælpemiddelbasen, hvor du kan finde informationer om hjælpemidler og apps som kompenserer for læse- og skrivevanskeligheder. I Hjælpemiddelbasen finder du detaljerede produktbeskrivelser og kontaktoplysninger til forhandlere af hjælpemidlerne.

Hvis du har brug for at få læst tekst op, kan du finde oplæsningsprogrammer her.

Hvis du har brug for støtte, når du skal skrive en tekst, kan du finde tekstbehandlingsprogrammer her.

Hvis du har brug for hjælp, der gør det muligt at erstatte tastaturet og/eller musen med almindelig tale, kan du finde tale-til-tekst-programmer/talegenkendelsesprogrammer her.

Hvis du har brug for at scanne papirtekster ind, så de bliver digitale, kan du finde scannere, læsepenne og OCR-programmer her.

Find flere hjælpemidler til læse- og skrivevanskeligheder her.

Adgang for alle

Adgang for alle er et it-hjælpemiddel udbudt af Digitaliseringsstyrelsen, som du helt gratis kan bruge til tekstoplæsning. Programmet gør det muligt at få hvilken som helst tekst læst højt, så længe teksten kan markeres.

Find programmet her.

It-vejledning

Som medlem af Ordblinde/Dysleksiforeningen får du adgang til vores it-vejledere, som kan rådgive dig om brug af it-hjælpemidler i hverdagen.

Kontakt sekretariatet for at få adgang til vores it-vejledere.

Du kan melde dig ind i foreningen her.

Ansøg om læse- og skriveteknologier/it-hjælpemidler

• Går du i grundskolen, skal du henvende dig til din skole for herigennem at få tildelt læse- og skriveteknologier.
  • Er du under uddannelse, skal du henvende dig til din SPS- eller studievejleder.
  • Er du i arbejde, kan du sammen med din arbejdsgiver ansøge om læse- og skriveteknologier i din bopælskommunes jobcenter.
    Ansøg via blanketten AB 441
  • Har du brug for læse- og skriveteknologier i dit privatliv, altså ikke til job eller uddannelse, skal du søge hjælpemidler gennem socialforvaltningen i bopælskommunen.
    Ansøg via Borger.dk

Læs i øvrigt mere om ansøgning om it-hjælpemidler via www.hto.nu/