Ofte stillede spørgsmål

Her er en liste over spørgsmål, vi ofte får i Ordblinde/Dysleksiforeningen. Klik på de forskellige spørgsmål for at læse svarene.

I Danmark er det uddannelsesinstitutioner som stiller diagnosen ordblindhed. Har du mistanke om, at dit barn er ordblind, skal du derfor henvende dig til dit barns skole. Har du mistanke om at du selv er ordblind og er du under uddannelse, skal du henvende dig til dit uddannelsessted. Som voksen kan man derudover gratis blive testet for ordblindhed på et Voksenuddannelsescenter (VUC) eller andre undervisningssteder, som tilbyder undervisning til voksne (fx AOF). Læs mere om test for ordblindhed her.

Det kan være svært at stille en ordblinde diagnose inden marts 3. klasse. Det skyldes, at en elev skal have modtaget en vis mængde læse- og skriveundervisning, for at man kan tage en retvisende ordblindetest. Det skal altså kunne udelukkes, at læsevanskelighederne skyldes fx generel langsom læseindlæsning eller utilstrækkelig undervisning. Det er dog muligt med ’Ordblinderisikotesten’ allerede i indskolingen at identificere tegn på alvorlige afkodningsvanskeligheder, herunder ordblindhed. Læs mere om ordblindetest og tidlig identifikation her.

Hvor man får tildelt læse- og skriveteknologier afhænger af hvad de skal bruges til. Går du i skole eller er du under uddannelse får du tildelt læse- og skriveteknologier via uddannelsesstedet. Skal du bruge læse- og skriveteknologier i forbindelse med dit arbejde, skal du sammen med din arbejdsgiver søge om læse- og skriveteknologier via din bopælskommunes jobcenter.
Har du behov for it-hjælpemidler i privatlivet, skal du søge om it-hjælpemidler gennem socialforvaltningen i din bopælskommune. Læs mere om hvordan du ansøger om læse- og skriveteknologier her.