I en ny artikelserie sætter Ordblindeforeningen fokus på de gode ordblindehistorier. I den forbindelse har vi taget en snak med Anders Bredgaard Thuesen, medstifter og appudvikler på oplæsningsværktøjet SubReader, for at lære mere om, hvordan man kan hjælpe ordblinde i hverdagen, så de bliver en del af fællesskabet.

SubReader blev stiftet af to gymnasieelever, Anders Bredgaard Thuesen og Alexander Gram, i forbindelse med en innovationskonkurrence i 2016. Formålet med konkurrencen var at finde en problematik fra det virkelige liv, som kunne løses gennem innovative løsninger. Ideen for problematikken udsprang af en udfordring i hjemmet hos appens ene medstifter Alexander Gram. Det var nemlig familiens hyggestunder foran fjernsynet, der udgjorde en udfordring for Alexanders ordblinde lillebror. Hans ordblindhed gjorde nemlig, at han havde svært ved at følge med i de film, familien så sammen. For at inkludere Alexanders lillebror i filmens handling var Alexanders mor derfor nødt til at læse underteksterne højt under hele filmseancen – til gene for resten af familiemedlemmerne.

De to teknologi-interesserede gymnasiedrenge havde ideen til en løsning, der kunne hjælpe ikke blot Alexanders lillebror, men også andre ordblinde med at se film sammen med andre. Nemlig et individuelt værktøj til oplæsning af undertekster, som gennem høretelefoner kun henvender sig til den person, der har læsevanskeligheder.

Ordblindhed er isolerende

”Når vi tænker over det, tænker vi ikke på det som et læseproblem, faktisk tænker vi lidt udover det. Vi ser det faktisk mere som en social barrikade, for det er jo ofte dét, det er. Der findes mange andre løsninger – man kan jo bare lade være med at se en engelsk film, men i stedet se en på dansk,” siger Anders Bredgaard Thuesen om den problematik, børn og voksne med læsevanskeligheder har, når de ønsker at se film med deres venner eller familie. Problemet opstår ifølge ham oftest, når man gerne vil se en bestemt film derhjemme eller i biografen – fx Fast and the Furious eller den nye Joker-film. Her kan ordblinde opleve, at det kan være svært at følge med i filmens handling, hvorfor det kan være svært at snakke med om filmen med vennerne bagefter. I sidste ende kan det føre til, at ordblinde kan opleve, at de ikke er en del af fællesskabet på lige fod med alle andre.

”Alle kender en, der kunne få gavn af dette værktøj”

Det skønnes, at omkring 7 procent af den danske befolkning er ordblinde. Derfor er appen også faldet i god jord blandt rigtig mange forældre, børn og unge.  ”Alle kender én, der kunne få gavn af dette værktøj,” siger Anders Bredgaard Thuesen. Løsningen hjælper ikke blot den læseudfordrede med at kunne forstå og følge med i film, men den hjælper også unge mennesker til at skabe åbenhed om det at være ordblind. Desuden har app’en muliggjort flere ordblindearrangementer, hvor unge ordblinde mødes og går i biografen, samt skabt en ramme for ’ordblinde communities’, hvor ordblinde kan mødes med andre mennesker med læsevanskeligheder.

60 biografer og 15.000 brugere

SubReader har i dag spredt sig til omkring 60 biografer og benyttes af 15.000 brugere. Derudover har de netop indgået en aftale med Nordisk Films biografer, så ordblinde fremover kan få oplæst underteksterne i biografer landet over.

Fremtidsudsigterne er store for det unge makkerpar, som allerede nu har flere ambitiøse planer på tegnebordet. ”Vi vil gerne være et værktøj som man ligesom kan tage med sig, uanset om man ser film derhjemme, i biografen eller i skolen. Vi så gerne, at man kunne bruge SubReader alle steder”, siger Anders om virksomheden fremtidsplaner. ”Det er vores mål at prøve at bygge det ind i de her streamingtjenester – så som Netflix og HBO, så det ligger som en standardfeature derinde”.

Derudover ser Anders også fremtidsudsigter i at tilpasse app’en, så den på sigt kan komme til at hjælpe personer med andre handicaps, blandt andet døve og blinde.