Animationsfilm hjælper ordblinde

Børn og unge får lettere ved at forstå mulighederne og udfordringerne som ordblind med en ny animationsfilm, som Viborg Kommune har lavet i samarbejde med Syddjurs Kommune, Mariagerfjord Kommune, Herning Kommune, Aarhus Kommune og Ordblindeforeningen.

Når et ungt menneske lige har fået at vide, at det er ordblindt, kan det være svært at overskue, hvad det betyder – både her og nu og for fremtidsdrømmene. Men en helt ny animationsfilm, ”Ordblindhed – Sammen kæmper vi for dine drømme,” vil gøre det lettere at forstå, hvad der venter ordblinde børn og unge. Filmen blev lanceret i dag ved et større arrangement på Viborg Rådhus. Se filmen her: https://www.youtube.com/watch?v=5Ps3EILizE4

Gå efter drømmen
’Med filmen ønsker vi på en let forståelig måde at fortælle, hvad ordblindhed er. Samtidig fortæller vi, at med hårdt arbejde, solid støtte fra alle voksne og med brug af alle de gode digitale værktøjer, der er til rådighed i dag, behøver ingen at lade sig bremse af ordblindhed’, siger Lenette Krathmann Jensen, projektleder og lærings- og læsekonsulent, PPL i Viborg Kommune og tilføjer: ’Ordblinde kan og skal også gå efter deres drømme.’

Bryde tabu
Den fortæller i både billeder og tale i et sprog, som alle kan forstå. Derfor er filmen også oplagt at bruge til at nedbryde tabuer, og i skolen kan den være et godt redskab til at forklare klassekammeraterne, hvad det vil sige at være ordblind.

I Ordblindeforeningen er vi også glade for filmen og dens budskab: ’For mig er det vigtigt, både personligt og som næstformand i Ordblindeforeningen, at børn og unge får viden om de muligheder for støtte, der er, og at de ikke mister troen på, at de kan tage en uddannelse. Det synes jeg, at filmen bidrager til. Den fortæller desuden, hvilken vigtig rolle de digitale hjælpemidler spiller’, fortæller Christian Bock.

Om Filmen

Filmen varer to minutter og henvender sig til børn og unge fra 3. klasse og op samt deres forældre.
På sigt bliver den tilgængelig på dansk, engelsk, arabisk, somalisk, polsk og tyrkisk.
Filmen er produceret af Animationsfirmaet Ox and Bird i Viborg.