Elever

Elever får krav på at blive testet for ordblindhed

Fra skoleåret 2017/2018 bliver det et retskrav, at forældre kan få deres barn testet for ordblindhed. Dette er resultatet af satspuljeaftalen, som faldt på plads den 28.10.2015. Ordblindeforeningen har over en længere periode været i kontakt med bl.a. Mattias Tesfaye og partierne er nu blevet enige. Vi har arbejdet for dette i mange år og er utroligt glade for, at forældre fremover ikke mere skal kæmpe for, at deres barn skal blive testet for ordblindhed.

En tidlig identifikation er utrolig vigtig for, at bane vej for en målrettet undervisning. Vi ser derfor meget frem til, at Ministeriet for børn, undervisning og ligestilling i foråret 2016 vil udgive en vejledning til undervisning af elever med ordblindhed i grundskolen. Ligeledes ser vi frem til lanceringen af en ny dynamisk afkodningstest, som allerede i 0. og 1. klasse kan afgøre, om en elev har afkodningsvanskeligheder, dvs. en indikation på ordblindhed.