Print siden
2630 Taastrup

Mail: kontor@ordblind.org

Lydbøger

Lydbøger kan være en hjælp til, at børn alligevel får oplevelser med bøger, selvom de har svært ved at læse og derfor prøver at undgå det. Det vil sige, at man i stedet for at læse en bog kan lytte til et lydbånd med bogens handling. Teksten er indlæst i almindeligt læsetempo. Lydbøger er en erstatning for den trykte tekst. De kan være med til at give dit barn samme oplevelser og viden, som dets venner får gennem deres selvstændige læsning af bøger. Biblioteket vil kunne bistå med oversigt over lydbøger passende i sværhedsgrad og for alderstrinnet.

Et læremiddel er bog + bånd. Barnet lytter med bogen i hånden og følger med i bogen ord for ord. Teksten er indlæst i et langsomt tempo og med tydelig udtale. Formålet er at give barnet lyst til at læse, og den tydelige oplæsning vil skærpe barnets opmærksomhed på sproget.

Med lydbøger og bog + bånd får barnet et større ordforråd og en bedre fornemmelse for sproglige forskelle. Barnet kan nu tale med vennerne om bøger og anbefale titler videre til dem.

Der findes i dag også en række computerprogrammer, der arbejder med læsning, skrivning og stavning.

Inden man beslutter sig for det ene eller det andet, bør man tale med barnets dansklærer eller lærer i specialundervisning og høre, hvad der er bedst for barnet.