Print siden
2630 Taastrup

Mail: kontor@ordblind.org

Nordjylland

- Frederikshavn, Hjørring, Brønderslev-Dronninglund, Jammerbugt, Ålborg, Rebild, Vesthimmerland, Mariager Fjord og Læsø

Kontaktperson Gitte Nielsen på mobil: 23 40 36 99.

Eller ved hjælp af kontaktformularen på siden Kontakt.

Årsberetning for 2016

Året 2016 startede godt for foreningen, men senere bød året på en sørgelig hændelse.

Den 31. jan. havde Wella Massage & Yoga, Hårsnedkeriet og Matas i Farsø sat hinanden stævne i en god sags tjeneste. De havde indbudt til et velgørenhedsarrangement ”I skovens dybe, stille ro” og det tiltrak 33 kvinder, som nød godt af tre timers selvforkælelse.
Arrangementets formål var at støtte op om og udbrede viden omkring ordblindhed og de tre arrangører havde bestemt, at overskuddet ubeskåret skulle gives til Ordblindeforeningen. Vi modtog 10.500 kr. fra arrangørerne, hvis ønske det er, at donationen skal bruges til et arrangement for ordblinde børn og unge i Vesthimmerlands kommune. Samme dag modtog vi yderligere 1.000 kr. fra tømrerfirmaet Tyge Tholstrup, Farsø.

Den 1. februar var der et arrangement på Ordskolen i Frederikshavn med Christian Bork, hvor han demonstrerede, hvordan ordblinde kan anvende håndholdt teknologi i uddannelse, job og hverdag.
Vores generalforsamling blev afholdt i Aalborg den 9. marts og her var lidt bedre tilslutning end sidste år, men vi håber da på endnu større fremmøde i 2017.

I april deltog vi på Forårsmessen i Aalborg. Det er altid en oplevelse og vores stand var godt bemandet til at kunne tage en snak med nogle af de mange besøgende. Vores konkurrence ”Gæt ordet” skaber god kontakt og vi fik mange besvarelser. Det lykkedes os at få 15 nye medlemmer!

Den 21. sept. havde Ordblindeforeningen en stand i Dr. Ingrid hallerne, Farsø. Her deltog vi i Bibliotekernes arrangement ”Ordblind – hvad så”, hvor vi hørte om, hvilke muligheder Nota kunne tilbyde, bl.a. studiehjælp og på programmet var også stand up v/Christian Fuhlendorff, som selv er ordblind.

Ordblindeforeningen deltog med en stand på Frivilligmarked 2016 i Aalestrup Idrætscenter den 24. sept. Man havde været uheldig med sammenfald af flere arrangementer på samme dato, så markedet var ikke så velbesøgt som året før i Farsø. Dog fik vi en snak med flere interesserede besøgende på vores stand og fik lov til at fortælle lidt om, hvilke muligheder Ordblindeforeningen kan tilbyde ordblinde.

Den 3. oktober havde Aalborg Bibliotekerne indbudt Ordblindeforeningen til at deltage med en stand ved et arrangement ”Mit liv som ordblind” i Medborgerhuset. Det var i ”Ordblindeugen” og Bubber og Christian Bork fortalte deres historie om et liv som ordblind.
I oktober var Ordblindeforeningen endnu en gang heldige at modtage en donation. Det var fra A.R.F. Multimedie i Aars, som ønskede at støtte foreningen med 10.000 kr.

Den 9. nov. deltog Ordblindeforeningen i et arrangement, som blev afviklet i Arena Nord, Frederikshavn. Det var en temaaften for forældre til ordblinde børn arrangeret af Netværkslokomotivet. Mikael Højbjerg fortalte ud fra emnerne ”Hvordan opdages ordblindhed hos børn” og ”Hvilken træning skal barnet have”. Det var et meget interessant foredrag. Christian Bork fortalte om sin ordblindhed og fremviste de forskellige apps og hjælpemidler, som han bruger for at gøre sin hverdag lettere. Desuden opfordrede han forældrene til at motivere deres børn til at bruge IT-hjælpemidlerne som f.eks. smartphone, tablet og programmerne i IT-rygsækken.

Den 20. sept. fik foreningen den sørgelige besked, at vores formand Søren Nielsen var død. Søren kæmpede lige til det sidste, men sygdommen vandt. Det var en stor gevinst for Ordblindeforeningen, da Søren blev valgt ind i vores bestyrelse. Søren var en ildsjæl og fra starten gjorde han en kæmpe indsats for at få mere åbenhed og anerkendelse af ordblindhed og han brugte mange kræfter på at hjælpe ordblinde. Foreningen fik mange nye medlemmer på grund af Sørens energi, mange initiativer og store engagement. Vi satte også stor pris på hans varme, jyske lune og smittende smil. Søren vil blive savnet meget og det bliver svært at træde i hans fodspor.

Som det fremgår har det været et år med flere forskellige aktiviteter og en trist afslutning. Bestyrelsen har i den sidste periode af året været sat på ”stand by” på grund af det store tab, det var at miste vores formand og hans energiske indsats i bestyrelsen. Vi vil nu prøve i 2017 at ”samle os” i bestyrelsen og komme videre med arbejdet for at gøre en indsats for ordblinde.

Mindeord for Søren Nielsen

Tirsdag morgen d. 20. september sov Søren stille ind, og det er med stor sorg, vi modtog denne besked. Vi føler med familien, der har mistet en kærlig mand og far. Søren vil blive savnet i bestyrelsen og i foreningen for det store arbejde, han har gjort for mennesker med ordblindhed.
Søren var en stærk og meget aktiv mand. Sammen med sin kone, Gitte Nielsen, drev han et taxa-firma, der krævede megen tid og opmærksomhed. Alligevel kunne han afse tid til at arbejde for mennesker med ordblindhed. Han var i mange år formand for lokalforeningen i Nordjylland, og for 3 år siden kom han med i Hovedbestyrelsen. Han var med i arbejdsmarkedsudvalget, og han startede messeudvalget, som han senere blev formand for.
I to år arrangerede han messeudstilling i Aalborg hallen. Søren havde en dejlig stille humor, som kom til udtryk på messen. Han fik sponseret nogle smækbukser med bogstaver på. Publikum skulle gætte, hvad der stod på bogstaverne. Det kom der ofte megen morskab ud af, og på denne måde spredte Søren en hyggelig stemning omkring sig.
Søren var et stille og varmt menneske, som var meget vellidt i Ordblindeforeningen. Selvom Søren var meget bevidst om sin situation, deltog han alligevel i møderne i foreningen til det sidste. Søren vil blive savnet i bestyrelsen og i Ordblindeforeningen. Æret være hans minde.

Formand Erik K. Rasmussen
Nordjylland Storkøbenhavn + City Nordsjælland Østjylland Viborg Vestjylland Vejle Sydjylland Fyn Vestsjælland Bornholm Storstrøm Midtsjælland