Kontakt
Søg
Sitemap
Print siden
Links
Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark
The Danish Dyslexia Association
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup

Tlf.: 36 75 10 88
Mail: kontor@ordblind.org

CVR: 16741302

Gode læseråd / forældrehjælp

Af Jørgen Frost

  • Tag dig tid til at læse højt for barnet.

  • Bøgerne må være tilpasset barnet.

  • Stop læsningen, når barnet mister interessen.

  • Hvis barnet ikke kan lide, at du læser højt, så fortæl i stedet for.

  • Lad barnet være med til at vælge bøger.

  • Snak med barnet om det, du læser højt. Fortæl hvad ordene betyder: Snak om ord.

  • Barnet kan ofte lide at høre den samme bog læst højt mange gange. Når det kan en bog meget godt begynder barnet ofte at udforske teksten.

  • Leg og lav sjov med sproget (f. eks. fjolle - rim, fjolle - ord).

  • Er familien to - sproglig (evt. to dialekter), tal med barnet om forskelle så barnet bliver opmærksom på ordene.

  • Lad være med at undervise barnet. Samtal. Snak med barnet. Besvar spørgsmål. Beløn spørgsmål med kontakt.

  • Sæt mindst 15 minutter af hver dag til, at barnet kan vise, hvad det arbejder med i skolen.

  • Hvis barnet slås med at lære at læse, så læs teksten for barnet før det prøver selv.

  • Føl dig ikke forpligtet til at undervise barnet i det, det ikke kan. Spørg læreren, hvad du kan hjælpe med og hvordan.

  • Når du hjælper barnet, så må du sikre, at det lykkes for barnet. Når det lykkes for et barn, får det lyst til at lære mere.

  • Når et barn har lært noget, må det øve det lærte, så barnet bliver sikker i det, det kan. Det giver basis for nye fremskridt.

  • Forældre må give barnet indtryk af, at skolen er vigtig!

  • Jo mere barnet ser forældrene læse og, skrive jo mere interesse får barnet for selv at læse og skrive.


  • Forældrehjælp/samtale
  • Rette opmærksomheden mod forståelse

  • Rette opmærksomheden mod ords betydning

  • Lege med sproget

  • vær model / stil spørgsmå l/ vis interesse


  • Højtlæsning
  • Forklare

  • reflektere

  • forankre

  • udpege

  • gentage


  • Skrivning
  • Vis du skriver

  • Tag barnet med

  • Lege-skrivning er også skrivning

  • Ikke rette; tag barnets produkt, som det er

  • "Smag" på sproget

  • Ikke undervis; følg barnet

  • Brug skrivning i hverdagen


  • Læsning
  • Fra cornflakes til vejskilte

  • Vis du læser

  • Vis betydningen af at kunne læse

  • Fortæl om bøger, du læser / har læst


  • Når du hjælper
  • Følg barnet, overtag ikke

  • Hjælp først, forklar bagefter

  • Skab rolige rammer

  • Beløn med ros og interesse