Print siden
2630 Taastrup

Mail: kontor@ordblind.org

Genveje til mere læsning

Måske er barnet slet ikke interesseret i at læse bøger. Så må man gå andre veje.

Der findes en lang række muligheder for at få et barn til at læse og skrive mere. I første omgang er det ikke så vigtigt, hvad barnet læser, men om barnet læser. Læsning og stavning skal helst være en naturlig del af barnets hverdag. Tag barnet med på biblioteket og vis det, hvor og hvordan man kan hente viden i fællesskab. Hvis barnet får en ny interesse, så kan man sammen finde læsestof til denne interesse.

Hvis barnet er glad for tegneserier, kunne man begynde at læse tegneserier sammen. De små stykker tekst i tegneserien virker ofte lettere end en hel bogside fyldt med tekst. Og barnet får hjælp ved at kigge på de mange billeder. Man kan skiftes til at læse taleboblerne. Eller måske kan barnet læse hovedpersonens replikker, mens forældrene tager sig af alle de andre personer.

Nogle spil indeholder også læse- eller stavetræning, det kan være spørgsmål, der skal læses højt for de andre deltagere, og i andre spil skal man danne ord på baggrund af de bogstaver, man har fået.