Prøver på særlige vilkår og retskrivningsprøve

Den 24.11.2017 har vi sendt et nyhedsbrev om ’Ny analyse af ordblindetesten og ny vejledning til prøver på særlige vilkår’. Heri informerede vi om, at den nationale ordblindetest er forudsætning for, at der må anvendes ordforslagsprogrammer til retskrivningsprøven i 9. klasse. Vi gør opmærksom på, at der siden er ændret i ordlyden på vejledningen til prøver på særlige vilkår. Fremadrettet kan således også andre test give adgang til ordforslagsprogrammer ved prøven i retskrivning.
Den 5.12.2017 blev der lavet en ændring i Vejleding til prøve på særlige vilkår under afsnit 12.1 Ordforslagsprogrammer ved prøven i retskrivning:
Elever der er testet ordblinde (svarende til kategorien rød) på Undervisningsministeriets nationale ordblindetest eller tilsvarende standardiserede ordblindetests må anvende ordforslagsprogrammer ved prøven i retskrivning. Andre elever må ikke benytte ordforslagsprogrammer ved prøven i retskrivning.